פרדוקס הידע

הקשבה
לבחור בהקשבה נקייה
פברואר 24, 2016
רפק פז
איך חזרתי להרגיש
פברואר 27, 2016

פרדוקס הידע

apple-256261_1280

בתקופה האחרונה, המכונה "העידן החדש", רבים מאתנו מחפשים מידע או ידע שיעזור לנו בהתפתחות האישית והרוחנית שלנו. אם גם אתם בין המחפשים הרבים, מרגיש לי שמאמר זה נועד בדיוק בשבילכם.

כבר בתחילתו של המאמר, חשוב לי להדגיש שאני לא נגד חיפושים אלו ויכול להגדיר את עצמי כמחפש סדרתי. חיפושיי הובילו אותי לחמישה תארים אקדמאים ועשרות קורסים של התפתחות אישית ורוחנית במגוון רחב של שיטות וכלים.

מאמר זה, נכתב מתוך רצון עז לסייע לכל אותם אנשים שמחפשים את הידע הנכסף, אולם מרגישים שמשום מה, החיפוש מקדם אותם לאט מידי או שלא מקדם אותם בכלל. לאותם רבים שחשים בקורסים שונים את הקפיצה הרוחנית או האנרגטית והתחושה פגה כעבור מספר ימים או שבועות ועולים תסכול ואכזבה.

בתחילת המאמר, אספר סיפור קצר, המהווה משל לפרדוקס, אותו אני מכנה פרדוקס הידע .

אבי (שם בדוי) רצה מאוד להגיע לפטגוניה, הוא שמע מחברים שכל מי שהיה שם השתנו חייו  והיה לו רצון עז לבקר בחבל ארץ קסום זה שנמצא בין ארגנטינה לצ'ילה שבדרום אמריקה.
אבי, חדור המרץ וההתלהבות, התחיל לחפש מידע על פטגוניה, הוא נכנס לגוגל וקרא מידע רב על חבל ארץ קסום זה, הוריד תמונות למחשב וחלם שיום אחד הוא יגיע לשם. אבי החרוץ לא הסתפק בכך, הוא הלך לחנות הספרים וקנה ספרים על פטגוניה ועל החיים שם, הוא הזמין ספרים מחו"ל ומאוד התרגש כשהם הגיעו וקרא גם אותם בשקיקה רבה,  ספר אחד מיוחד שבה את ליבו "99 הדרכים לפטגוניה" הוא למד בהתמדה ובשקדנות כל שביב מידע על כל אחת מ – 99 הדרכים לפטגוניה . הוא שמע שיש תוכנת ג' פי אס מיוחדת לפטגוניה ואף אותה רכש ביחד עם מכשיר ג'י פי אס חדשני ומתוחכם, הוא הלך לערבי מבוא של אנשים, שעשו את הדרך לפטגוניה בדרך זו או בדרך אחרת  וששיתפו אחרים

א

איך הרגישו שם ומה זה עשה להם, וכל כך שמח כשגילה שיש קורסים מיוחדים להולכים לפטגוניה, כמובן שהוא נרשם לקורס ההולכים לפטגוניה בדרך א', ההולכים לפטגוניה בדרך  ב' וכד' ובחלק מהדרכים שנראו לו קוסמות במיוחד אף למד בקורס הדגל השנתי "המאסטרים של ההליכה לפטגוניה בדרך …."
עברו שנים ארוכות ואבי התבגר. הוא ידע הכל על פטגוניה אולם לפתע הבין כי לא עשה את הדבר האלמנטרי ביותר ואולי החשוב ביותר, את החוליה החסרה בשרשרת. הוא לא נסע לשם מעולם.…..

למה בחר אבי בדרך זו והאם גם אנחנו בוחרים בה מבלי שאנחנו שמים לב לכך ?

מגיל צעיר, המסר החברתי והתרבותי שאנחנו מקבלים מהסביבה הקרובה לנו, הוא מסר של חשיבות צבירת ידע.

נאמרים לנו משפטים כגון : "ידע זה כוח" , "אם תלמד, תצליח" , "רק מי שיודע את הדרך מגיע ליעד" ומשפטים רבים נוספים  המקדשים את צבירת הידע בתחומי החיים השונים.

לא רק משפטים נאמרים. אנו זוכים, בילדותינו ואף בבגרותנו, לחיזוקים חיוביים רבים על כך שהצלחנו לצבור ידע זה או אחר.

אט אט, אנו בטוחים ומשוכנעים, כי המפתח היחיד והבלעדי להצלחה בכל תחום, הוא כמות הידע שיש לנו באותו תחום. כך אנו מאמינים ואמונה זו אנו גם מהדהדים החוצה לסובבים אותנו.

האם זה לא נכון ? האם הידע אינו חשוב?

הידע ואיסופו מהווה מרכיב חשוב, אך לא יחידי ובטח שלא עיקרי. נכון, כאשר אנחנו בתחילת הדרך חשוב לנו לקבל ידע מסוים על אותה הדרך. אולם, כאן האבל הגדול. ידע שנשאר כידע גולמי ואינו הופך לידע שאותו אנו מיישמים בצורה מעשית אינו תורם משמעותית להליכה באותה הדרך. יותר מכך, ככל שאנו צוברים יותר ידע ולא מיישמים אותו, עודף הידע רק מרחיק אותנו מאותה הדרך.

למה ?

מכיוון שמתרחשים שני תהליכים בו זמניים. שניהם ביחד וכל אחד מהם לחוד, מרחיקים אותנו מהדרך:
תהליך ראשון – אנו מבזבזים זמן ומשאבים נוספים בחיפוש ידע, במקום להפנות את אותם המשאבים ליישום הידע שכבר צברנו.
תהליך שני – חיפוש הידע הופך להיות סוג של הרגל ממכר. אט אט, אנו הופכים את חיפוש הידע למטרה עצמה ושוכחים שהתחלנו לחפש ידע כאמצעי להשגת מטרה אחרת.

זהו פרדוקס הידע – ככול שאנו צוברים יותר ידע (מעבר לסף ידע מסויים) אנו מרחיקים את עצמנו מהמטרה, שלשמה התחלנו לאסוף את הידע מלכתחילה.

הדרך להיחלץ מפרדוקס זה היא לשמור על איזון בין צבירת הידע ובין יישומו, במקום להתקדם במסלול של צבירת ידע בלבד. להתקדם במסלול של צבירת ידע – יישום הידע שצברתי – בחינה האם חסר לי ידע נוסף – צבירת הידע הנוסף – יישום הידע הנוסף שצברתי – בחינה האם חסר לי ידע נוסף, וכן הלאה …..

הרבה מאתנו הפכנו להיות מכורים לחיפוש. גם כאשר אנו מגיעים למקום שאליו רצינו להגיע,  קשה לנו להבחין בכך, משום שמשהו בוער בעצמותינו להמשיך לחפש. ללמוד עוד דרך, עוד מסלול, עוד שיטה.

כך, במקום להגיע ליעדינו, אנו ממשיכים כל הזמן לחשב מסלול מחדש .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

nineteen − 1 =